Sökresultat:
11 Uppsatser om Poetiskt förhćllningssätt - Sida 1 av 1
OMV?RDNADS?TG?RDER SOM SJUKSK?TERSKAN KAN ANV?NDA F?R ATT LINDRA ?NGEST INF?R MRUNDERS?KNING. En litteratur?versikt
Bakgrund: I Sverige har antalet unders?kningar med magnetresonanstomografi, MR,
dubblerats sen millennieskiftet. Studier visar att ca 1?2% av alla planerade MRunders?kningar
st?lls in p? grund av att patienten upplever ?ngest eller klaustrofobi. Att
drabbas av ?ngest och oro i samband med unders?kningar ?r vanligt.
?verg?ng mellan f?rskola och f?rskoleklass f?r elever i behov av s?rskilt st?d. - En kvalitativ studie om v?rdnadshavares upplevelser av delaktighet och samverkan
Syftet med studien ?r att unders?ka v?rdnadshavares upplevelse av delaktighet och samverkan
vid ?verg?ng mellan f?rskola och f?rskoleklass. Urvalet ?r v?rdnadshavare till barn i behov
av s?rskilt st?d. Forskningsfr?gor i studien handlar om att unders?ka v?rdnadshavares upple velser av f?rh?llningss?tt, bem?tande samt kommunikation vid ?verg?ng.
Att nÀrma sig via tecknandet
Teckning Àr för mig ett koncentrerat, metodiskt och poetiskt sÀtt att nÄ ogripbara fenomen och visuellt fascinerande eller tankeeggande Ätergivningar. Ofta utgÄr jag frÄn naturvetenska- pens bildmaterial och insprieras av dess metodiska och till synes sakliga sÀtt att beskriva och redogöra för hur verkligheten tycks hÀnga samman. I korthet kan mitt arbete beskrivas som ett tankemÀssigt och bildmÀssigt utforskande dÀr urval och sammanförande genererar symboliska nÀrmanden pÄ flera skalor och nivÄer samtidigt..
Metafor - Tao : En komparativ studie i metaforik mellan prekonfuciansk tanketradition och svensk nutid
Metaphors and their use as a rethorical vehicle are examined. Two texts, one in Chinese and one in Swedish, are compared and analyzed to determine the extent to which the associations they create successfully capture the author's intent. Seecondarily, a shift from the assumptions that rhetorical analyses often assume (read: antiquity and Aristotles) to a more abstract internal human platform is suggested. Neurological and cognitive research is cited in support of this shift.The essay examines the question: How can metaphoric contribute to conveying the communicator's intention? By comparing metaphorics used by an historical Chinese rhetor with those used by a contemporary Swedish rhetor.
N?rst?endes upplevelse av delaktighet i v?rden till patienter med pankreascancer
Bakgrund: Patienter med pankreascancer har ofta stor symptomb?rda b?de relaterat till
sjukdomen och den onkologiska behandlingen. Det medf?r m?nga g?nger behov av
n?rst?endes st?d f?r att f? vardagen att fungera. I den personcentrerade v?rden ing?r den
n?rst?ende som en del av partnerskapet.
Hur definieras det som Àr vÀrt att veta : En studie om Moderna Museets utstÀllningstexter
UtstÀllningstexten Àr en del av utstÀllningen och skall dÀrför lÀsas som en sÄdan. Den Àr beroende av en kontext och sitt sammanhang. I dagens samhÀlle flödar texter och bilder som en del av en kommunikation mellan individer och grupper. Moderna Museet Àr en institution som har fÄtt ett statligt uppdrag att kommunicera samtidskonst med allmÀnheten och det Àr bland annat genom utstÀllningstexterna som denna kommunikation sker. DÄ en vÀggtext pÄ ett museum av funktionella skÀl bör vara kortfattad för att nÄ ut till sin publik sÄ anser jag att Moderna Museets vÀggtexter Àr en komprimerad form av den viktigaste informationen.
NÀr lÀrare kommer ut ur garderoben : En intervjustudie med tre ickeheterosexuella lÀrare
Det hÀr examensarbetet tar avstamp i metaforen ?att komma ut ur garderoben? och som blivande lÀrare intresserar jag mig för hur verksamma lÀrare som inte Àr heterosexuella vÀljer att agera i frÄgan om öppenhet.Syftet Àr att synliggöra ickeheterosexuella lÀrare genom att analysera och tolka tre lÀrares berÀttelser om sin yrkesvardag samt att diskutera resultatet ur ett didaktiskt perspektiv.Min empiri bestod av cirka 7 timmar videodokumenterade intervjuer med tre lÀrare frÄn grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. Som en del av intervjun tittade vi pÄ min film, Garderoben, dÀr jag undersökt garderobsmetaforen med min kropp. Filmen Àr Àven en del i min konstnÀrliga gestaltning. I uppsatsen finns ocksÄ bilder frÄn nÀr jag anvÀnder min konstnÀrliga undersökningsmetod i ett klassrum med en garderob.Det hÀr examensarbetet befinner sig i fÀltet för livsberÀttelseforskning och har en socialkonstruktionistisk ansats, samtidigt som jag menar att sprÄket inte kan skiljas frÄn det materiella, det kroppsliga.
Allitteration med s- i rĂmur före 1550
I föreliggande uppsats undersöks bruket av allitteration med s- i islĂ€ndska rĂmur före 1550 utifrĂ„n ett material som bestĂ„r av 42263 versrader frĂ„n 31 verk diktade under perioden 1350?1550. Syftet Ă€r att bidra till kartlĂ€ggningen av rĂma-sprĂ„ket samt att diskutera hur resultaten förhĂ„ller sig till tidigare forskning som visar att reglerna för hur man allittererar med s- förĂ€ndras under 1300-talets mitt nĂ€r sn och sl bryter sig ut ur den större allitterationsklassen s-allitteration pĂ„ grund av konsonantinskottet [t] och anvĂ€nds som egna allitterationsklasser eller i allitteration med st (snyltljudsallitteration) genom att den inskjutna konsonanten ingĂ„r i allitterationen. Resultaten skiljer sig nĂ„got frĂ„n tidigare forskningsresultat genom att uppvisa variation i allitterationsbruket dĂ€r s-allitteration fortsĂ€tter att anvĂ€ndas av vissa diktare, sĂ€rskilt under perioden 1450?1550, vid sidan av de nya sĂ€tten att allitterera med sl och sn.Det Ă€r troligt att denna variation kan förklaras utifrĂ„n bĂ„de sprĂ„kinterna orsaker som funktionalitet, och sprĂ„kexterna orsaker som traditionskĂ€nsla och inlĂ€rningsform.
"N?r han skriker ?r det jobbigt f?r alla". - En kvalitativ studie som beskriver nio f?rskoll?rares uppfattningar av tydligg?rande pedagogik som ett inkluderingsverktyg i f?rskolans l?rmilj? utomhus
Det ?vergripande syftet med denna studie ?r att med utg?ngspunkt i den fenomenografiska
ansatsen unders?ka nio f?rskoll?rares uppfattningar av fenomenet tydligg?rande pedagogik
som inkluderingsverktyg i l?rmilj?n utomhus. Studien placerar sig i kontaktytan mellan
forskning om inkludering, tillg?ngliga l?rmilj?er utomhus och den praktiska till?mpningen av
tydligg?rande pedagogik. Genom att studera f?rskoll?rares uppfattningar av fenomenet och hur
f?rskoll?rare anser sig agera i sv?ra situationer som uppst?r i denna milj? har slutsatser kunnat
dras kring hur och om tydligg?rande pedagogik anv?nds som ett inkluderingsverktyg.
Mangan lockar sina lÀsare till medskapande : etnografisk undersökning av en ungdomskultur
Uppsatsen syftar till att undersöka ungdomars reception av fenomenet manga/anime pÄ ett etnografiskt arbetssÀtt, avgrÀnsat med begreppet ungdomskultur. Fokus ligger pÄ tvÄ mangayttringar som nÀrmast berör ungdomar: sh?jo för flickor och sh?nen för pojkar. Resultatet redovisas i tre olika teman: Estetik/Stil, Makt/Könsroller och BerÀttelser/Myter,vilka tolkas med hjÀlp av ett raster pÄ textuell, kontextuell och sociohistorisk nivÄ.Undersökningen Àr kvalitativ med sju ungdomar som informanter, och empirin bestÄr avfÀltanteckningar, fotodokumentation och intervjuer.Ungdomarnas fascination av mangaserier kan delvis förklaras med att de ritas i ett utstuderat ?filmiskt? maner, med snabba bildvÀxlingar och mÄnga olika bildvinklar, och delvis med att lÀsaren kan följa protagonistens utveckling under mÄnga Är, parallellt med sin egen utveckling till ett vuxnare jag.
En poetiskt smyckad sinnlighet : Vilhelm Fredrik Palmblads Almqvistkritik i Törnrosens bok. Nemligen den Àkta och veritabla
Denna uppsats försöker utreda innebörden av den kritik Vilhelm Fredrik Palmblad i sin Är 1840 utgivna Törnrosens bok. Nemligen den Àkta och veritabla (TBN) riktade mot Carl Jonas Love Almqvists författarskap. Bokens kritik undersöks mot bakgrund av Palmblads verksam-het som kritiker i Swenska Litteratur-Föreningens Tidning. Dessutom sÀtts Palmblads este-tiska hÄllning vid denna tid i relation till dels den han sjÀlv som ung, under 1810-talet, ut-tryckte, dels till den som dominerade 1830-talets debatt. Uppsatsens metod Àr huvudsakligen idéhistorisk.I början av TBN Àr kritiken mot Richard Furumos, d.v.s.